مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22498 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

راه دوري از گناه و تهذيب نفس چيست؟
احساسات پاك و علايق ديني شما بسيار ارزنده و مهمترين ركن بالندگي و رشد و كمال معنوي است. با اخلاص و اعتقاد راسخي كه در وجود شما عزيزان مي باشد خداوند همواره ياور و دستگيرتان خواهد بود. براي اين كه به نيكوترين شكلي در حساس ترين و ارزنده ترين دوران حيات خويش بتوانيد گل زيباي فطرت را شكوفا ساخته و هر چه بيشتر آن را بارور سازيد بايد با عزمي قاطع و اراده اي استوار و برنامه اي منظم و حساب شده به پيش رويد و لحظه اي درنگ نورزيد. در اين راستا در دو زمينه بايد خود را رشد دهيد: {T1) رشد علمي و فكري:T} در اين زمينه بايد به جهادي علمي بپردازيد وبا برنامه ريزي دقيق براي خود سير مطالعاتي منظمي ترتيب داده و از هر فرصت ممكن در اين راستا بهره جوييد. در مرحله اول - به ويژه در تعطيلات تابستان - سري 7 جلدي «مقدمه اي بر جهان بيني اسلامي» استاد مطهري راتوصيه مي نماييم. آنها را دوبار مطالعه نموده و خلاصه برداري نماييد. پس از اتمام اين برنامه نتيجه را گزارش نماييد تا مراحل بعدي اعلام گردد. {T2) در بعد عملي:T} اولين گام انجام واجبات و ترك محرمات است. در عمل به روش هاي ذكر شده در آنها بسيار جدي باشيد و در صورت مخالفت خود را تنبيه نماييد. در جدولي همه روزه برنامه هاي انجام شده و خداي نخواسته خلاف هايي كه مرتكب شده ايد را ثبت كنيد و بلافاصله تصميم به از بين بردن آنها با روش هاي ذكر شده بگيريد. نتيجه و ميزان موفقيت هر يك از آنها را ثبت كنيد و در پايان براي ما ارسال داريد. از خداوند بزرگ توفيقات روز افزونتان را خواستاريم و اميد آن داريم كه همواره تحت عنايات حضرت ولي عصر(عج) باشيد. راهي كه صد درصد گناه نكردن در تمام زندگي را تضمين كند براي افراد عادي بشر چيز سهلي نيست؛ زيرا انسان موجودي مختار و داراي تمايلات گوناگون است. بلي با عزمي آهنين و مبارزه اي دائمي با نفس تدريجا مي توان به چنين جايگاه رفيعي دست يافت. موارد زير در اين زمينه بسيار سودمند است ولي هيچ يك را تضمين قطعي نمي توان به حساب آورد. بلكه تضمين نهايي در نفس و عزم راسخ خود انسان است: 1) مطالعه پيوسته در عوالم پس از مرگ و احوال برزخ و قيامت و جديت در ترس از عوالم پس از مرگ. 2) مطالعه پيرامون عواقب وخيم گناهان. 3) ارتباط پيوسته و قلبي با خداوند خواندن قرآن دعاها نماز شب و ... وليكن با توجه و حال. 4) داشتن حالت انابه خضوع و تضرع دائمي توبه و استغفار. 5) دوري از عواملي كه انسان را به گناه متمايل مي سازد؛ مانند محيط هاي آلوده به گناه. 6) از بين بردن زمينه هاي گناه؛ مثلا كسي كه انحرافات جنسي دارد بايد هر چه سريع تر ازدواج كند. 7) نشست و برخاست با افراد مومن و خداترس واقعي. 8) جديت در مبارزه با خواهش هاي نفساني. براي دوري از گناه توجه به چند نكته لازم است: 1) توجه به قبح و زشتي آن عادات از نظر عقل، 2) در نظر گرفتن كيفري كه از نظر شرع بر آن مترتب گرديده است، 3) داشتن اراده اي محكم در جهت رفع آن عادات كه نشانه همت بالا و بلند انسان در روي آوردن به فضايل و دوري از رذايل است، 4) استمداد از خداوند و دعا و نيايش كه فرمود: اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود هيچ كدام به فضيلت و تزكيه روي نمي آورديد ({/Bوَ لَوْ لا فَضْلُ اَللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَكي مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً{w19-32w}{I24:21I}/}...)، 5) جايگزين سازي اعمال و عادات نيكو؛ مانند شركت دائمي در نماز جماعت، نماز شب، زيارت اهل قبور و دعا. براي آگاهي بيشتر ر.ك: «چهل حديث امام» رضوان اللَّه تعالي عليه و «معراج السعاده».

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.